torsdag 19 april 2012

Fanny och Ingrids svar på frågor... :)

<!--[if !supportLists]-->1.      <!--[endif]-->Doria är en 15 årig tjej som bor i den Franska förorten. Hon har Marockansk ursprung. Hon bor med sin mamma i en liten lägenhet. Hennes mamma är analfabet och jobbar på ett lågbudget hotell som städerska. Hennes pappa har flyttat tillbaks till Marocko och gift om sig med en yngre kvinna. Hon är väldigt bitter och otrevlig mot de flesta.  

<!--[if !supportLists]-->2.      <!--[endif]-->Hon hatar skolsystemet och visar ingen respekt till hennes klasskamrater eller lärare. Hon tycker inte att betygen är så viktigt.

”En sorlig och hopplös elev som får mig att vilja begära avsked eller begå självmord.” (Sd. 37)

”Han är snäll Werbert, men jag tycker inte om när han pratar med mig för då känns det som om han tycker synd om mig och det hatar jag.” (Sd. 21)

<!--[if !supportLists]-->3.      <!--[endif]-->Portvakten mumlar rasistiska kommentarer och chefen på hotellet där hennes mamma blir kallad för ”Fatma” fast hon egentligen heter Yasmina.

”Den där Schihont måste verkligen tycka att det är kul att kalla alla araber för Fatma…” Sd. 11

<!--[if !supportLists]-->4.      <!--[endif]-->Hamoudi är Dorias vän och en av de enda som hon tycker om. Man får intrycket av att han är rebellisk, oansvarig och frigjord. Deras relation liknar mycket den relation syskon har. 

1 kommentar:

  1. Bra val av citat. Ni har hitta nedlåtande kommentarer som absolut kan tolkas rasistiskt eller främlingsfientligt.

    SvaraRadera