torsdag 19 april 2012

Karin

1:a frågan. Huvudpersonen heter Doria och är femton år. Hon bor i den franska förorten. Hennes syn på världen och i synnerhet vuxna är väldigt kritisk. Och hon har fått höra i hela hennes liv av hennes pappa att hon är oönskad. Han ville ha en kille istället. Hon bor ensam med sin mamma i en liten lägenhet efter att hennes pappa flyttat tillbaka till Marocko för att gifta sig med en ny, yngre kvinna... Hennes mamma är analfabet och jobbar därför på ett lågbudget hotell som städerska med dåliga arbetsförhållanden är hon alltid trött.


2:a frågan. Hennes syn på skolan och de vuxna där är kritisk och hon är säker på att ingen där vill henne väl. Särskilt hennes rektor är ganska förjävlig mot henne. hon är nog ganska arg och besviken på detta men hon accepterar att det är så det är och att alla är idioter.
Ett citat som beskriver detta är omdömet som fick hennes redan kassa självkänsla att sjunka som en sten:


Om det är något som retar mig är det alla lärare som tävlar om att vara originella i alla ämnen. Resultatet är att dom är lika idiotiska allihop… värsta omdömet fick jag av min lärare i fysik och kemi, Nadine Benbarchiche: ”en sorlig och hopplös elev som får mig att vilja begära avsked eller att begå självmord…” hon försökte säkert bara vara rolig. Rätt magstarkt faktiskt, eller hur? Visst är jag kass, men hon behövde inte ta i så. (sidan 37)


Detta får som sagt hennes självkänsla att bli ännu lägre än förut, det går inte så bra för Doria i skolan och visst kan hon bli lite tankspridd ibland men det blir med all säkerhet inte bättre av att hon krankas ner av lärare hela tiden.

1 kommentar: